Wednesday, August 29, 2007

سكوني يسعدني - بالعند فيكوا - 0

مش عارفه انتوا ليه مدايقين اوي كده ان انا ساكته اغلب الوقت وكل مره بتحسسوني ان ده اكتشاف جديد اني مش بتكلم زيكوا بس عموما ولا يهمكوا وانا كمان مش هيهمني لان فعلا سكوني يسعدني





اولا الصمت ده طبييعه فيه من زمان واني كلامي قليل يعني مولوده كده ومهياش عاده مكتسبه بس فعلا ف الفتره الاخيره زادت شويتين وده ليه اسباب ترجع لحالتي النفسيه وحجات تانيه
المهم عشان متزعلوش ممكن اقولكم على شوية اسباب

ف الفتره اللي بدأ فيها عقلي فالنضوج - كبيرة شوية دي – لافعلا لما ابتديت افكر بشكل مختلف عن التفكير الطفولي ملقتش حد من اللي حوليا بيشاركني نفس طريقة التفكير مع احترامي ليكوا كلكوا بس فعلا انا كنت ولازلت بحس بغربه او بمعنى اصح بحس اني غريبه عن ابناء جيلي مع احترامي الشديد ليكوا كلكوا كمان مره
يمكن تكون دي مشكلتي انا ومحدش له دخل فيها بس برده انا كمان مش قادره احلها
وطبعا بيترتب على المشكله دي نوع من انواع الفتور والملل من المجتمع المحيط بيه ف بلاقي اني لو كلمت نفسي يكون اسهل اكيد هي هتفهمني اكتر

اما عن سبب اخر فهو اني كنت بسكت بسكت واجي اتنيل فجأه واتكلم ولما اتكلم ارجع اندم على كل كلمة قلتها والوم نفسي واقول كان ايه اللي خلاني اتكلمت مكنت ساكته كان ايه اللي حصل 0000

ممكن كمان سبب اخير وهو ان في حكمه بتقول " من كثر كلامه كثرت خطاياه "
و حكمة تانيه كمان بتقول " من ترك فضول الكلام منح -بضم الميم-فضول الهيبه" وطبعا فضول يعني زياده

وهذا كان كل مالدينا من معلومات ونشكركم على حسن قرأتكم للبوست

10 comments:

3ashe2elro7 said...

الصمت فى حد ذاته مش غلط بس يمكن كتره هوه اللى غلط ليتحول لحاجه ملازمه للواحد

علشان اتعلم صح لازم اسكت علشان اسمع واراقب كويس لسبب بسيط هوه انى طالما محتاج اتعلم يبقى انا معنديش الحاجه دى او على الاقل مش عندى بدرجه تخلينى اتكلم و اتفلسف يبقى اسكت احسن لحد اما اتعلم

اما اسباب حضرتك يا هندسه فى العزوف عن الكلام و الصمت الرهيب فممكن اقلك انها بسيطه ليها حل ابسط منها

هوه انى مش عارفه اوصل للناس اللى عندى يبقى ادور على طريقه يفهمها الناس و توصل اللى انا عايزه و اللى اهم من كده انها طريقه تناسبنى

فى حاجه اسمها مهارات الاتصال فى التنميه البشريه بلخصها ببساطه فى انها انى اوصل للناس اللى انا عايزه بالطريقه اللى هم عايزينها

وده كله هيتوقف على فهمى للناس دى

تحياتى

MestKA said...

3ashe2elro7:
كلامك لا غبار عليه يا باشا
بس بالنسبه لموضوع مهارات الاتصال دي ف انا عمري ما حسيت اني مش قادره اتواصل مع الناس يمكن كمان عندي قدره على التأقلم مع الطبائع البشريه المختلفه
وكمان بعتقد اني بفهم اصحابي كويس جدا رغم اختلافنا ف حجات كتير لكن يمكن يكون عندي حالة ملل من محاولة التعايش دي

شرفتنا يا باشا ومستنين زياراتك دايما
:)

Nouran said...

بالعند فينا ايه الحب ده ؟؟
لا بس صدقيني انت مكنتيش كده اول السنةوكمان يعني ايه سبتي التفكير الطفولي قصدك ايه ؟؟
بس مع احترامي ليكي برضه ان عقليتنا كلها متقاربة من بعضها يعني ده مش سبب وطبعا لو كلمتي نفسك مش عارفه ايه اللي ممكن يحصل ممكن تفرقعي ف الاخر
اتكلمي ومتندميش انت عارفه اننا هنستحملك :)
واكتر سبب اقنعني ف البوست ده كله الحكمة الاخيرة ديه :)

ونشكركم لقرائتكم تعليقنا هذا وسعه صدركم لسماع هذا الكلام العجيب:)

MestKA said...

nouran:
ايه يا بت ده انتي بتشككي ف حبي ليكوا ولا ايه
!!!!!
وبعدين انا مقولتش تفكير طفولي انا قلت تفكيري هو اللي نضج وبعدين ده مش اهانه ليكوا اطلاقا ده لان الاهتمامات فيها قدر من الاختلاف
وطبعا عقليتنا متقاربه جدا كمان هو انا اقدر برده
متخفيش مش هفرقع انا ممكن بس احول الصرايه الصفراااا

tweety said...

bosy rbna w23k f nas r3'aya mlyanen mshakl f lazm yklmo y2ma yfr23o 2na 3n nfsy b7b 2klm b7b 2tl3 kol 2ly goaia l2n de 7aga ma b3mlhash f btna we low ma 2klmtsh m3ako 2t2 y3ny

shokrn l7sn kra2tkm

MestKA said...

tweety:
بعد الشر عليكي من الطققان ان شاالله اللي يكرهوكي
ارغي واتكلمي زي ما انتي عايزه محدش واخد منها حاجه

rOshe said...

ana shyfa en mfehash 7aga lw fdlty sakta a ya3ny ana b7s kman eny bkon sakta kteeer bs 3ade mfesh 7aga...
bs aked bttklmy y3ny mthln btkoly enk 7'rgty ro7ty.... w 3mlty.... da brdo kalam ..fahma...3ady..

rOshe said...

lw enty asdk enk msh bttklmy 3shan e7na msh hnfhmk tb2y 3'ltana l2nk m7slsh enk etklmty w mfhmnkesh...
grby etklmy w shofy akeeed isa hnfhmk...

Tschuss said...

tabe3y an f nas mtla2ish nfsha f zmnha..howa msh 3eb f ai 7d bs ana mmkn ab2a shaif nfsy kda..ana mn alnas aly b7s any m5tlf 3n aly f sny f 7agat kteer swa2 f tri2t alalbs aw altfkeer...she2 tabi3y bs mywslnish l7alt mll..ana mktn3 b nfsy a7awl atb3 nfsy 3la sh5sit aly m3aia bs bro7y ana msh bro7hm hma...fhmany wla aeh??????

MestKA said...

roshaa:
مش قصدي طبعا انك مش هتفهموني بس يمكن كلامي مش شبه كلامكم


tschussssssssssssssss:
فهماك طبعا يا بشموهندز دا انت كلامك جيه ع الجرح
سعات بحس اني جيه بألة زمن بس لحد دلوقتي مش عارفه الزمن اللي جيت منه ده كان امتى